رفتن به نوار ابزار
اجتماعیبهداشت و سلامت
موضوعات داغ

همدلــی معلمان استثنایی خوزستان برای شکست کرونا / حـلقه زنجیروار آموزش مجازی از پارکینگِ معلم اهوازی و خـانه هایی که ۲۴ ساعته محتوای آموزشی تولید می کند!

 همدلی، ایثار و مـهرِ بی پایانِ معلمان استثنایی استان خوزستان دستِ آموزش مجــازی را در اپیدمی کرونــا بر سر دانش آموزان با نیازهای ویژه خوزستانی حفظ کرده است. دستی که با عشق و صبوری، سایه بانی پوشیده از علــم و دانستن را بــر فراز دنیـای این فرزندانِ آسمانی گسترده است. برای کودکان و نوجوانانی که گرچه در توانایی های ذهنی، جسمی و حرکتی شبیه دیگر هم سالانشان نیستند، امــا آرزوهایشان به ظرافت شعر، رویــاهایشان به لطافت بــاران و انگیزه آموختنشان به وسعتِ نور و روشــنی است.

 

به گزارش پایگاه خبری آوای کارون، معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان خوزستان نیز هم قَســم با دیگر همکارانشان در سراسر کشور برای پیشگیری از آوار ویروس کرونــا بر جسم دانش آموزانشان، کلاس های درس را به فضای مجـازی کشــاندند. آنان با همتــی مثال زدنی به صورت ۲۴ ساعته در خانه های خود محتواهای آموزشی تولید می کنند و با دانش آموزان به اشتراک می گذارند تا تعلیم و تربیت را از ســد کرونا گُذر دهند و نـگذارند این بــیماری جریان آموزش را در استان خوزستان متوقف سازد.

 

 پارکینگ معلم اهوازی کلاس درس مجازی دانش آموزان استثنایی شد

 

معصومه فولادی، دبیر علوم متوسطه اول مدرسه یگانه یک است که در سال تحصیلی جاری حدود ۵۰ دانش آموز کم توان ذهنی را تحت پوشش آموزش های خود دارد. این دبیر متوسطه اول در این روزها که مدارس به دلیل مقابله با شیوع کرونا تعطیل شده اند، یک کلاس درس را در پارکینگ خانه اش شبیه سازی کرده و صندلی هایی خالی را به یاد دوران مدرسه در آن جای داده است. او می داند دانش آموزانش قبـل از شروع فرآیند یادگیری به شنیدن صدا، دیدن چشمها و لبخندش احتیاج دارند، برای همین بارها از پارکینگ خانه اش، با همان لبخندها و شوخی های روزهای تدریس حضوری، پای تـابلو رفت تا میهمان خانه هایشان شود و برایشان علوم تدریس کند.

 

فولادی در این باره به الــفبا گفت: معمولا ساعت ۱۲ شب به بعد را که رفت و آمد در پارکینگ به حداقل می رسد، برای ضبط ویدئوهای درسی انتخاب می کنم تا صدای ماشین ها خللی در محتواهای تصویری که برای دانش آموزان ضبط می کنم، ایجاد نکند. البته همسایه های خانم معلم اهوازی نیز با درک بالا از اهمیت تعلیم و تربیت در شرایط کنونی، اجازه تشکیل این کلاس درس را در پارکینگ ساختمان محل سکونتشان داده اند تا با این کار نیــک، در آموزش دانش آموزان این استان به عنوان یک ضرورت برای توسعه کشور سهیم باشند.

 

معلم اهوازی همچنین به الــفبا گفت: دانش آموزان کم توان ذهنی باید تحت شرایط ویژه ای آموزش ببینند چرا که آنها از نظر یادگیری ضعیف تر از دانش آموزان دیگر هستند و نیاز به تکرار و تمرین بیشتر و بیان ساده تری از مفاهم درسی دارند. برای همین در تهیه این کلیپ ها سعی کردم مطالب را به صورت داستان وار برایشان توضیح دهم و پس از اینکه مطمئن شدم درس را فرا گرفتند، جزوه درس مربوطه و نمونه سوال ها را از طریق فضای مجازی برایشان ارسال می کنم.

 

معلمانی که ۲۴ ساعته از درون خانه محتوای آموزشی تولید می کنند

 

غلامحسین سعیدی نژاد مدیر مدرسه استثنایی باغچه بان بهبهان است. او در حالی که روز به نیمه رسیده بود، در میــان دغدغه ها و مشغله های روزانه ای که برای آموزش مجازی دانش آموزان مدرسه اش داشت پاسخگوی الـفبا شد. سعیدی نژاد در گفت و گو با الــفبا از تلاش شبانه روزی همکارانش برای تعلیم و تربیت مجازی دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت و از لحظاتی روایت کرد که معلمان مدرسه اش از میان خانه های خود ۲۴ ساعته مشغول تولید محتواهای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی هستند.

 

برای مردم بهبهان آموزش فرزند از نــان شب واجب تر است!

 

او با بیان اینکه بـرای مردم شهر بهبهان آموزش فرزندانشان از رخت و لباس و نان شب با اهمیت تر است، گفت: پس از تعطیلی مدارس مجبور شدیم با کمک مشاورین به خانواده ها آرامش دهیم و به آنان قول دادیم که تعلیم و تربیت فرزندانشان را از طریق فضای مجازی با جدیت  ادامه می دهیم.

 

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵ گروه مجازی فعالیت آموزشی ۱۳۷ دانش آموز کم توان ذهنی، اوتیسم و دارای معلولیت های جسمی و حرکتی مدرسه باغچه بان را راهبری و مدیریت می کنند، گفت: تا به حال این دانش آموزان تحت پوشش ۱۵۰ ساعت آموزش صوتی و تصویری و حدود ۲۰ ساعت آموزش توان بخشی قرار گرفتند. در عین حال برای دانش آموزانی که به  شبکه های مجازی دسترسی ندارند آموزش ها از طریق تماس و پیامک انجام می شود.

 

دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامه های شبکه آموزش مظلوم واقع شدند

 

او گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه فرآیند تحصیل پیچیده ای دارند و حدود یک ساعت قبل از آغاز آموزش باید دارو مصرف کنند. از این رو بر اساس هماهنگی هایی که با والدین دانش آموزان انجام شده است، مقرر شده که قبل از شروع رسمی آموزش های مجازی در ساعت ۱۰ صبح، فرزندان خود را برای پذیرش این آموزش ها آماده کنند.

 

سعیدی نژاد با اشاره به اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه در برنامه هایی که از شبکه آموزش پخش می شود مظلوم واقع شده اند، گفت: به دلیل اینکه نیازهای تعلیم و تربیتی این دانش آموزان خاص است از این رو نمی توانند تحت پوشش برنامه های شبکه آموزش قرار بگیرند.

 

استمرار آموزش های مهارتی در فضای مجازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

 

سعیده ساکی معلم مدرسه استثنایی شکوفه های شهرستان هویــزه است. او دانش آموزان کم توان ذهنی، دارای معلولیت های جسمی – حرکتی و برخی از دانش آموزان چند معلولیتی را تحت پوشش آموزش های خود دارد. این معلم شهرستان هویزه با اعتقاد به لزوم آموزش های عملی حتی در شرایط تعطیلی مدارس، این آموزش ها را از طریق دروسی مثل “کار و فن آوری” ادامه دهد و از دانش آموزانش می خواهد که با درست کردن کاردستی، کار با چوب و انجام گل دوزی “مهارت های اجتماعی” را بیاموزند و تمرین کنند.

 

ساکی در خصوص نحوه آموزش مجازی دانش آموزانش به الــفبا گفت: ارائه مطالب درسی به دانش آموزانی که به موبایل و اینترنت دسترسی دارند، به صورت ویدئو، صوت و پاور پوینت در فضای مجازی انجام می شود و برای دانش آموزانی که از این امکانات محروم هستند، مطالب درسی را پرینت می گیرم و به در خانه هایشان می فرستم.

 

او که دانش آموز چند مـعلولیتی نیز در بین دانش آموزانش دارد، به الــفبا گفت: یکی از دانش آموزانم دارای ضعف بینایی است از این رو امکان اینکه از طریق فضای مجازی آموزش ها را دریافت کند وجود ندارد، از این رو برای برقراری عدالت آموزشی بین او و دیگر دانش آموزان کلاس، آموزش های مدرسه را با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی در منزل دانش آموز به او می دهم.

 

 

تولید محتوای آموزشی به زبان اشــاره برای دانش آموزان کم شنوا

 

محمد خودکامه، مدیر مدرسه استثنایی حضرت زهرا (س) در شهرستان اهواز است که دانش آموزان با نیازهای ویژه ذهنی و شنوایی را تحت راهبری های آموزشی، مشاوره ای، بهداشتی و ورزشی دارد. این مدیر مدرسه بلافاصله پس از تعطیلی مدارس به دلیل مقابله با شیوع کرونا، جلسات شورای دبیران به عنوان اتــاق فکر مدرسه تحت تصدی اش را به فضای مجازی منتقل کرد و نام این جلسات را “هم اندیشی در اتـاق شیشه ای” نــهاد.

 

وی گفت: جلسات ما در اتاق شیشه ای معمولا در ساعتی از شب که همکارانم از فعالیت های روزانه فارغ می شوند، برگزار می شود. در این جلسات آنلاین محتواهای درسی، روش های ارائه آنها و تکالیف دانش آموزان به مشورت گذاشته می شود و در نهایت برای انتشارشان در فضای مجازی تصمیم گیری می کنیم.

 

خودکامه تدریس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را دارای تفاوت های زیادی نسبت به دانش آموزان عادی دانست و گفت: ما باید برای هر دانش آموز بسته به بهره هوشی و توانایی که دارد یک نوع تدریس خاص ارائه دهیم. همچنین برای دانش آموزان کم شنوا باید محتوای آموزشی به زبان اشاره تولید شود.

 

استفاده از ظرفیت سرویس مدارس برای ارسال تکالیف دانش آموزان

 

او در عین حال با بیان اینکه برخی از والدین دانش آموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند، گفت: برای حل این معضل تصمیم گرفتیم که از ظرفیت سرویس مدارس برای ارسال تکالیف دانش آموزان به در خانه های آنها استفاده کنیم و با این کار در صدد هستیم که از تمامی ظرفیت های موجود بهره ببریم تا جریان آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزش و پرورش خوزستان ادامه داشته باشد.

 

 

ارائه خدمات کاردرمانی به دانش آموزان استثنایی در تعطیلات کرونایی

 

خدمات توانبخشی و کاردرمانی نیز حتی در تعطیلات کــرونایی به دانش آموزان با نیازهای ویژه خوزستانی ارائه می شود. مریم فرزام کاردرمانگر مدرسه استثنایی طلوع ۲ که حدود ۱۲ دانش آموز را تحت پوشش فعالیت های خود دارد، در این باره به الــفبا گفت: معمولا کاردرمانی برای هر دانش آموز با نیازهای ویژه دو روز در هفته انجام می شود و به دلیل ضرورت انجام چنین خدماتی برای این دانش آموزان، انجام کاردرمانی در تعطیلات مدارس نیز در دستور کار قرار گرفت.

 

او افزود: برنامه تمرینات کاردرمانی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به عنوان مثال دانش آموزانی در حرکت و گفتار ضعیف هستند، از طریق فضای مجازی برای خانواده هایشان ارسال می شود تا دانش آموز به کمک والدین این فعالیت ها را به صورت روزانه انجام دهد.

Please follow and like us:
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن